Menu
 

Jesaja 62 -rukouskampanja


"Sinun muureillesi, Jerusalem, minä olen asettanut vartijoita. Hetkeksikään he eivät saa herpaantua,eivät päivällä eivätkä yöllä.--Te, jotka huudatte Herraa, älkää suoko itsellenne lepoa! Älkää suoko lepoa hänelle, ennen kuin hän rakentaa ennalleen Jerusalemin ja tekee siitä ylistyksen aiheen koko maailmalle (Jes. 62:6-7)!"

Kutsumme sinut liittymään maailmanlaajuiseen rukousliikkeeseen käyttämällä kuukausittaisia rukousaiheitamme, missä ikinä rukoiletkin. Jos mahdollista, rukoile kanssamme jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona, kun esirukoilijat ympäri maailman liittyvät yhteiseen rukoukseen tuon päivän ajaksi. 



Maaliskuu 2019


Rakkaat rukousystävät!

Kuinka sinä reagoit, kun kuulet uutisia hirmuteoista? Täyttääkö se sinut epätoivolla, raivolla tai kostonhalulla? Valitettavasti tämäntyyppiset uutiset ovat hyvin yleisiä nykypäivänä. Kuinka meidän siis kristittyinä pitäisi reagoida niihin?

Meissä asuva Henki vahvistaa meidän sisäistä olemustamme ja antaa meille erilaisen näkökannan asioihin. Katsotaanpa, kuinka Jeesus suhtautui tällaisiin tilanteisiin:

”Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: ’Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän? Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte. Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat? Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.’”

Jeesus käänsi tämän asian täysin päälaelleen kertomalla heille, että heidän ei pitäisi jäädä vellomaan ajatuksissaan siihen, mitä oli tapahtunut, vaan heidän tulisi tutkia omaa sydäntään ja ymmärtää, missä asioissa heidän tuli tehdä parannus ja katua. Paholaisella on kyky houkutella meidät keskittymään tällaisiin ikäviin tapauksiin. Ne vetävät meitä puoleensa kuin valo yöperhosta. Jeesus muistuttaa meitä kuitenkin perimmäisestä totuudesta: me kaikki kuolemme ja kohtaamme Ikuisen Tuomarin.

Kun katsomme ensimmäisen vuosisadan juutalaisyhteisöä, näemme, että he tiesivät tarkalleen, mitä Herra heidän Jumalansa heiltä vaati, koska he tunsivat Kirjoitukset. Jeesus vahvisti heille, mikä kaikista tärkein käsky oli:

”Jeesus vastasi: ’Ensimmäinen on tämä: ”Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa: ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.’” (Mark. 12:29−30)

Koska Herra on ainoa Jumala, Hän haluaa meidän kääntyvän pois kaikista muista jumalista ja että luovutamme kaikki elämämme osa-alueet Hänelle. Pyydä Herraa näyttämään sinulle, onko elämässäsi jokin sellainen alue, jota Hän ei hallitse, ja jossa sinun pitää tehdä parannus. Parannuksen teko ja kuuliaisuus tuovat mukanaan hyviä hedelmiä, ja tässä on muutamia hienoja lupauksia, mitä seuraa siitä, kun tottelemme Jumalaa:

”Mutta joka minua kuulee, saa asua turvassa ja olla rauhassa onnettomuuden kauhuilta” (Sananl. 1:33).

”Autuas se mies, joka Herraa pelkää ja suuresti halajaa hänen käskyjänsä… Ei hän pelkää pahaa sanomaa, hänen sydämensä on vahva, sillä hän turvaa Herraan.” (Ps. 112:1,7)

Haluatko olla peloista vapaa, vaikka kuuletkin ikäviä asioita? Jos pelkäät Jumalaa, sinun ei tarvitse pelätä mitään muuta. Ja Jumalan lapsina meille on annettu vielä parempia lupauksia. Me emme enää ole orjia, vaan olemme Jumalan poikia ja tyttäriä, ja Jumala on meidän hyvä Isämme. Kuten Paavali sanoo: ”Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme” (Room. 8:38−39). Koska olemme Jumalan lapsia, saamme levätä rauhassa, tapahtuipa ympärillämme mitä tahansa.

Koska Israelia ennalleenasetetaan, olemme astuneet sen myötä uuteen aikakauteen, jossa tullaan tuomitsemaan kansakunnat. Jeesus kertoi meille, mitä tulisi tapahtumaan: ”Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat. Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät. Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella. Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.” (Luuk. 21:25−28)

Nostakaamme siis päämme, koska meillä ei ole mitään pelättävää.

Rauhaa Jerusalemista,

Mojmir Kallus
ICEJ:n kansainvälisten suhteiden johtaja



Rukousaiheet

Seuraavan maailmanlaajuisen Jesaja 62 -rukouskampanjan rukous- ja paastopäivä on keskiviikkona 6. maaliskuuta. Liitythän joukkoomme! Rukoilethan kanssamme seuraavien aiheiden puolesta:

1) Israel

Israelin vaalit
Israelin vaalikausi lähestyy ja äänestys tapahtuu huhtikuun 9. päivä. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää, että rukoilemme maaliskuussa Jumalan tahdon tapahtumista Israelin hallituksen kohdalla. Nykyinen pääministeri Benjamin Netanjahu on tällä hetkellä melkoisen syytepilven alla johtuen monista häntä koskevista skandaaleista. Nämä skandaalit heikentävät hänen mahdollisuuksiaan jatkaa pääministerinä. Hänen suurin vastustajansa on uusi poliitikko, entinen Israelin puolustusvoimien esikuntapäällikkö Benny Gantz, joka ei juurikaan ole paljastanut omia mielipiteitään avainasioiden suhteen. Samanaikaisesti on noussut myös uusi äärioikeistolainen puolue, joka on kiihkeän vihamielinen kristittyjä ja arabeja kohtaan. Meidän tulee siis rukoilla, että Jumala asettaa oikeat ihmiset johtamaan Israelin valtiota. Rukoilemme sivistynyttä ja rakentavaa keskustelua eri ehdokkaiden välille sekä viisautta äänestäjille.

”Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito” (Sananl. 2:6).

Israel juhlii Purimia
Maaliskuun 21.-22. päivä Israelissa juhlitaan Purimia, jolloin muistellaan juutalaisen kansan pelastumista Hamanin ilkeästä juonesta, jolla hän yritti tuhota heidät. Israelilaiset juhlivat antamalla toisilleen ruokalahjoja, pukeutumalla naamiaisasuihin, ja iloitsemalla Jumalan varjeluksesta. Rukoilemme, että juutalaisella kansalla olisi kiitolliset sydämet Jumalaa kohtaan, koska Hän suojelee ja puolustaa Israelin maata ja kansaa.

”…juutalaiset säätivät ja ottivat itsellensä ja jälkeläisillensä ja kaikille heihin liittyville muuttumattomaksi ja pysyväksi tavaksi, että näitä kahta päivää oli vietettävä määräyksen mukaisesti ja määräaikana joka vuosi ja että jokaisen sukupolven ja suvun oli näitä päiviä muistettava ja vietettävä joka maakunnassa ja kaupungissa sekä että näiden puurim-päivien tuli säilyä muuttumattomina juutalaisten keskuudessa eikä niiden muisto saanut hävitä heidän jälkeläisistänsä” (Ester 9:27−28).



2) Kansakunnat

Intia ja Indonesia
Israel ei ole ainoa maa, jossa on tulossa vaalit. Myös Intiassa ja Indonesiassa pidetään vaalit huhtikuussa, joten rukoilethan tässä kuussa myös näiden maiden vaalien puolesta.

Intia on viime aikoina luonut entistä syvempiä suhteita Israelin kanssa. Rukoilemme, että tämä suunta jatkuisi, uusista hallituksista riippumatta. Samalla rukoilemme myös kristityille vapautta ylistää Jumalaa, koska he ovat vähemmistö tässä maailman toiseksi väkirikkaimmassa valtiossa.

Indonesia on muslimivaltio, jolla ei ole minkäänlaista virallista suhdetta Israelin kanssa, mutta siellä on kuitenkin kasvava kristitty vähemmistö. Rukoilemme, että uusi hallitus antaisi kristityille uskonnonvapauden ja harkitsisi suhteiden luomista Israelin kanssa.

”Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa” (1. Tim. 2:1−2).

Pohjois-Syyria
Syyrian pohjoisimmasta osasta on enenevissä määrin tulossa autonominen alue, jossa on pääasiassa kurdeja ja he elävät rinta rinnan kristittyjen kanssa. Alueen kurdijohtajat ovat hyvin suvaitsevaisia ja suojelevia kristittyjä naapureitaan kohtaan, ja myös naisia kohtaan, jotka palvelevat jopa kurdien armeijassa. Rukoilemme, että kansainvälinen yhteisö tukisi ja suojelisi tätä kehittyvää hallintoa, ja että Herra antaisi suuren elonkorjuun tälle alueelle.

”Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.” (Room. 13:1)

  

3) ICEJ

Uusi alku uudessa toimistossa!
Viikkoja kestäneen pakkaamisen, siivouksen, organisoimisen ja kaiken lisäksi samalla vielä normaalin työntekemisen jälkeen, Jerusalemin päätoimiston henkilökunta on viimeinkin asettunut uusiin tiloihin toiselle puolelle kaupunkia. Olimme aikaisemmin jakautuneena kahteen eri rakennukseen ja useisiin eri kerroksiin, mutta nyt olemme kaikki saman katon alla ja samassa kerroksessa. Rukoilethan meille Jumalan armoa ja rakkautta, että sopeutuisimme kaikkiin uusiin muutoksiin, joita tämä uusi alku tuo tullessaan. Kiitos, että seisot rinnallamme ja uskot, että tämä uusi rakennus edustaa Kristuksen rakkautta täällä Jerusalemissa. Rukoilemme, että pystymme myös kattamaan kaikki kulut, joita tästä muutosta aiheutui.

”Silloin sinun alkusi näyttää vähäiseltä, mutta loppuaikasi varttuu ylen suureksi” (Job 8:7).

”Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö. Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö te sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.” (Jes. 43:18−19) 




Kiitos, että rukoilet kanssamme!