Menu
 

Jesaja 62 -rukouskampanja


"Sinun muureillesi, Jerusalem, minä olen asettanut vartijoita. Hetkeksikään he eivät saa herpaantua,eivät päivällä eivätkä yöllä.--Te, jotka huudatte Herraa, älkää suoko itsellenne lepoa! Älkää suoko lepoa hänelle, ennen kuin hän rakentaa ennalleen Jerusalemin ja tekee siitä ylistyksen aiheen koko maailmalle (Jes. 62:6-7)!"

Kutsumme sinut liittymään maailmanlaajuiseen rukousliikkeeseen käyttämällä kuukausittaisia rukousaiheitamme, missä ikinä rukoiletkin. Jos mahdollista, rukoile kanssamme jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona, kun esirukoilijat ympäri maailman liittyvät yhteiseen rukoukseen tuon päivän ajaksi. 



Huhtikuu 2020


Rakas rukousystävä!

Vain muutamien viikkojen aikana koko maailma on muuttunut. Uusi koronavirus on sulkenut kokonaisia maita, kansainvälinen matkustaminen on pysähtynyt ja maailmanlaajuinen talous heikkenee. Uskon, että tämä virus on merkki lopun ajoista.

Ihmiskunnan jakautuminen kuvastaa näitä viimeisiä päiviä: “Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen” (Ilm. 22:11). Nyt on aika, jolloin pimeys voimistuu entisestään ja valo loistaa entistä kirkkaammin.

Lähestykäämme siis Jumalaa ja pyytäkäämme Häntä paljastamaan ne alueet elämässämme, joissa meidän täytyy tehdä parannus. ”Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri: Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.” (Joh. 15:1−2) Tämä on puhdistuksen aikaa, jotta meidän valomme voi loistaa entistä kirkkaammin.

Uskovat on kutsuttu “nousemaan ja olemaan kirkkaita”. Tämä Jesajan 60:1 kohta viittaa kuitenkin pääasiassa Israeliin. Lopunaikojen ehkäpä kaikista suurin merkki on Israelin ennalleenasettaminen, kun Jumala tekee jälleen eron Israelin ja kansakuntien välillä. Löydämme tämän vastakohdan valon ja pimeyden välillä jo 2. Mooseksen kirjasta: “Sitten Herra sanoi Moosekselle: ‘Ojenna kätesi taivasta kohti, niin Egyptin maahan tulee sellainen pimeys, että siihen voi käsin tarttua.’ Ja Mooses ojensi kätensä taivasta kohti ja koko Egyptin maahan tuli synkeä pimeys kolmeksi päiväksi. Ei kukaan voinut nähdä toistansa, eikä kukaan voinut liikkua paikaltaan kolmeen päivään. Mutta kaikilla israelilaisilla oli valoisata asuinpaikoissansa.” (2. Moos. 10:21−23)

Kun Jumala tässä kertomuksessa teki eron Israelin ja Egyptin välillä, sillä havainnollistettiin valon ja pimeyden käyttäytymistä. Jo 1. Mooseksen kirjassa Jumala erotti valon ja pimeyden, koska valo oli hyvä. Nyt Jumala tekee jälleen eron: Hän näyttää mielisuosionsa Israelille ja julistaa tuomion kansakunnille. Ei sen vuoksi, että Israel katuu tai olisi sen arvoinen – se ei olisi armon mukaista. Jumala tekee sen pikemminkin oman nimensä kunnian tähden (Hes. 36:22). Jesaja kuvailee sitä, kuinka pelastus tulee Israeliin: “Ja hän näki, ettei ollut yhtäkään miestä, ja hän ihmetteli, ettei kukaan astunut väliin. Silloin hänen oma käsivartensa auttoi häntä, ja hänen vanhurskautensa häntä tuki.” (Jes. 59:16)

Jumala itse tuo pelastuksen Israeliin. Jesaja käyttää tässä kohdassa hyvin erityistä sanaa – se on Hänen oma käsivartensa, joka tuo pelastuksen valon pimeyden keskelle. Kuka on tämä käsivarsi? Hepreankielellä se on zroa, ja sen merkitys selviää, kun löydämme tuon saman sanan muualta Raamatusta: ”Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi (zroa) ilmoitetaan?” (Jes. 53:1) ”Veisatkaa Herralle uusi virsi, sillä hän on ihmeitä tehnyt. Hän on saanut voiton oikealla kädellänsä ja pyhällä käsivarrellansa (zroa). Herra on tehnyt tiettäväksi pelastustekonsa, hän on ilmaissut vanhurskautensa pakanain silmien edessä. Hän on muistanut armonsa ja uskollisuutensa Israelin heimoa kohtaan; kaikki maan ääret ovat nähneet meidän Jumalamme pelastusteot.” (Ps. 98:1−3) Zroa on se kärsivä palvelija ja Lunastaja, joka tulee Siioniin (Jes. 59:20) ja tuo pelastuksen koko Israelille (Room. 11:26).

Tiesitkö, että zroa on tuttu asia jokaiselle juutalaiselle perheelle? Jo satojen vuosien ajan se on aina ollut esillä jokaisen pääsiäisaterian seder-lautasella luun muodossa. Se edustaa karitsaa, jonka veri pelasti israelilaiset kuolemalta Egyptissä. Tämä sama Jumalan Karitsa, zroa, tuo pian pelastuksen Siioniin.

Muutaman viikon kuluttua juutalainen kansa viettää jälleen pääsiäistä, katsoen zroaa, joka on esillä jokaisessa seder-pöydässä. Rukoilkaamme, että Hänen mahtava käsivartensa paljastuisi monille tämän pääsiäisen aikana.

Rauhan terveisin Jerusalemista,

Mojmir Kallus
ICEJ:n kansainvälisten suhteiden johtaja



Seuraavan maailmanlaajuisen Jesaja 62 -rukouskampanjan rukous- ja paastopäivä on keskiviikkona 1. huhtikuuta. Liitythän joukkoomme! Voit tilata rukouskirjeen ja rukousaiheet sähköpostiisi tästä.



Kiitos, että rukoilet kanssamme!