Menu
 

Jesaja 62 -rukouskampanja


"Sinun muureillesi, Jerusalem, minä olen asettanut vartijoita. Hetkeksikään he eivät saa herpaantua,eivät päivällä eivätkä yöllä.--Te, jotka huudatte Herraa, älkää suoko itsellenne lepoa! Älkää suoko lepoa hänelle, ennen kuin hän rakentaa ennalleen Jerusalemin ja tekee siitä ylistyksen aiheen koko maailmalle (Jes. 62:6-7)!"

Kutsumme sinut liittymään maailmanlaajuiseen rukousliikkeeseen käyttämällä kuukausittaisia rukousaiheitamme, missä ikinä rukoiletkin. Jos mahdollista, rukoile kanssamme jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona, kun esirukoilijat ympäri maailman liittyvät yhteiseen rukoukseen tuon päivän ajaksi. 



Tammikuu 2019
 

Rakkaat rukousystävät!

Aloitamme vuotemme täällä Jerusalemin toimistolla aina rukouksella ja paastolla. Voimme lukea 2. Aikakirjasta, miksi rukoileminen ja paastoaminen on niin voimallista, ja se voi muuttaa jopa kokonaisia kansakuntia: ”Mutta minun kansani, joka on otettu minun nimiini, nöyrtyy, ja he rukoilevat ja etsivät minun kasvojani ja palajavat pahoilta teiltänsä, niin minä kuulen taivaasta ja annan anteeksi heidän syntinsä ja teen heidän maansa jälleen terveeksi.” (2. Aik. 7:14)

Huomaathan sen, että ensinnäkin Jumalan silmissä vastaukset kansallisiin ongelmiin eivät ole presidenttien ja hallitusten varassa. Jumala sanoo, että vastaus piilee siinä, että ”minun kansani, joka on otettu minun nimiini…”. Jumala ei odota muutosten tapahtuvan hallituksissa, vaan seurakunnissa. Muutos Hänen kansassaan tuo muutoksen kansakuntiin. Jumala edellyttää meiltä neljää asiaa, koska olemme Hänen kansaansa:


Nöyrtymistä.
Ylpeys on yksi suurimmista asioista, joka estää Jumalan läsnäoloa. Jumala vastustaa ylpeitä. Tämän vuoksi Pietarikin kehottaa meitä nöyrtymään Jumalan voimallisen käden alle, jotta löytäisimme apua hädän hetkellä. On monia tapoja, joilla voimme nöyrtyä, mutta Jumala tarkkailee erityisesti sitä, kuinka suhtaudumme Häneen ja lähimmäisiimme (Jes. 58).

Rukousta. Jumala haluaa kuulla meidän rukouksemme. John Wesley on sanonut, että vain uskon rukoukset saavat Jumalan toimimaan. Jeesus rohkaisee meitä rukoilemaan ja Hän lupaa Joh. 14:13 seuraavaa: ”Ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.”

Jumalan kasvojen etsimistä. Meidän on oltava periksiantamattomia, kun etsimme Hänen kasvojaan rukouksessa. Hänen kasvojensa etsiminen tarkoittaa, että jatkamme rukousta, etsimme ja koputamme niin kauan, kunnes saamme läpimurron. Se kuvastaa meidän sydämemme ja mielemme asennetta, kun sielumme janoaa ja halajaa Jumalaa kuivassa ja nääntyvässä maassa (Ps. 63:2).

Käännymme pois pahoilta teiltämme. Monet ongelmistamme johtuvat meidän omasta elämäntyylistämme. Älä odota läpimurtoa, jos elät synnissä. Käytä nämä vuoden ensimmäiset päivät siihen, että pyydät Herraa tutkimaan sydäntäsi, ja jos tiedät jo, että sinun tulisi tehdä muutoksia joillakin elämäsi osa-alueilla, niin älä siirrä niitä tuonnemmaksi. Kadu ja tee muutoksia jo nyt.

Jumala sanoo meille, että jos me noudatamme näitä ohjeita, niin ”Hän kuulee meitä taivaasta”. Hän ottaa pyyntösi huomioon ja saat kokea avoimen taivaan.

”Minä annan anteeksi heidän syntinsä!”
Syntien anteeksiantamus on elintärkeää koko ihmiskunnalle. Jumala sanoo Jesajan kirjassa: ”Katso, ei Herran käsi ole liian lyhyt auttamaan… vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne…”  Meidän ei tule koskaan unohtaa, että voimme lähestyä Jumalaa ainoastaan Jeesuksen veren vuoksi. Kun tunnustamme syntimme ja kadumme, Hän antaa anteeksi ja vastaa meidän rukouksiimme.

Jakeen viimeinen kohta on hyvin voimallinen: ”Teen heidän maansa jälleen terveeksi!” Tämä koskee myös meidän henkilökohtaista aluettamme, eli perhettämme, seurakuntaamme ja meidän omaa elämäämme. Jos tarvitset taivaallista väliintuloa, rohkaisen sinua rukoillen miettimään näitä asioita, kun aloitamme tätä uutta vuotta. Tiedän, että Jumala kuulee meitä, koska Hän on luvannut sen meille.

Rukoilethan jälleen kanssamme tammikuussa, erityisesti kuun ensimmäisenä keskiviikkona, kun rukoilemme Israelin, kansakuntien ja ICEJ:n työn puolesta.

Siunatkoon Jumala sinua runsaasti, kun etsit Hänen kasvojaan vuonna 2019!

Jürgen Bühler 
ICEJ:n presidentti



Rukousaiheet

Seuraavan maailmanlaajuisen Jesaja 62 -rukouskampanjan rukous- ja paastopäivä on keskiviikkona 2. tammikuuta. Liitythän joukkoomme! Rukoilethan kanssamme seuraavien aiheiden puolesta:

1) ICEJ

ICEJ:n päätoimiston rakennus
Siinä vaiheessa, kun luet tätä kirjettä, olemme jo todennäköisesti allekirjoittaneet uuden vuokrasopimuksen kiinteistöstä, joka tulee toimimaan uutena kotinamme Jerusalemissa. Koemme kuitenkin hyvin vahvasti, että Herra ei halua meidän ainoastaan vuokraavan kiinteistöä vaan myös omistavan oman kiinteistön täällä Jerusalemissa. Rukoilemme, että Herra johdattaisi meitä oikeaan suuntaan ja antaisi meille tarvittavat varat tätä hankettamme varten. Seisothan rinnallamme uskoen, että Herra johdattaa meille oikean rakennuksen, jotta voimme edustaa kristittyjä ympäri maailman varteenotettavalla tavalla.

”Kun Herra, sinun Jumalasi on vienyt sinut siihen maahan, jonka hän isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, vannotulla valalla on luvannut antaa sinulle – suuret ja kauniit kaupungit, joita sinä et ole rakentanut, ja talot täynnä kaikkea hyvää, joita sinä et ole täyttänyt, ja kallioon hakatut vesisäiliöt, joita sinä et ole hakannut, viinitarhat ja öljypuut, joita sinä et ole istuttanut.” (5. Moos. 6:10−11)

”Mutta hädässänsä he huusivat Herraa, ja hän pelasti heidät heidän ahdistuksestaan. Ja hän ohjasi heidät oikealle tielle, niin että he pääsivät asuttuun kaupunkiin. Kiittäkööt he Herraa hänen armostansa, hänen ihmeellisistä teoistaan ihmislapsia kohtaan. Sillä hän ravitsee nääntyvät sielun ja täyttää nälkäisen sielun hyvyydellä.” (Ps. 107:6−9)

Envision-konferenssi
Jerusalemin kansainvälinen kristillinen suurlähetystö järjestää jälleen vuosittaisen Envision-konferenssin pastoreille ja seurakuntien työntekijöille, jotka saapuvat ympäri maailmaa tänne Jerusalemiin tammikuussa 2019. Rukoilethan kaikkien sellaisten päätösten ja suunnitelmien puolesta, joita vielä pitää tehdä tätä kokoontumista varten. Rukoilethan, että Herra johdattaisi oikeat ihmiset osallistumaan tähän konferenssiin.

”Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on pannut teidät kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut” (Apt. 20:28).



2) Kansakunnat

Suurlähetystöjen siirtyminen Jerusalemiin
Rukoilemme, että yhä useammat valtiot siirtäisivät suurlähetystönsä Jerusalemiin. Valtiot harkitsevat enenevissä määrin suurlähetystöjensä siirtämistä Jerusalemiin ja Jerusalemin tunnustamista Israelin pääkaupungiksi. Esimerkiksi Australia ja Brasilia ovat ottaneet askeleita näitä päätöksiä kohti. Rukoilemme rohkeutta näiden maiden johtajille, jotta he tekisivät oikeita ratkaisuja, ja tunnustaisivat Jerusalemin Israelin pääkaupungiksi ja siirtäisivät suurlähetystönsä Jerusalemiin.

”Virta lähteinensä ilahduttaa Jumalan kaupungin, Korkeimman pyhät asunnot. Jumala on sen keskellä, ei se horju, Jumala auttaa sitä jo aamun koittaessa. Pakanat pauhaavat, valtakunnat horjuvat; kun hän jylisee, huojuu maa.” (Ps. 46:4−6)

”Miksi pakanat pauhaavat ja kansakunnat turhia ajattelevat? Maan kuninkaat nousevat, ruhtinaat yhdessä neuvottelevat Herraa ja hänen voideltuansa vastaan: ’Katkaiskaamme heidän kahleensa, heittäkäämme päältämme heidän köytensä.’ Hän, joka taivaassa asuu, nauraa; Herra pilkkaa heitä. Kerran hän on puhuva heille vihassansa, peljättävä heitä hirmuisuudessaan: ’Minä olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni.’” (Ps. 2:1−6)

Valtiot liittoutuvat Israelin kanssa
Hallitukset ympäri maailmaa liittoutuvat Israelin kanssa enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja tämä kehitys on hyvin uudenlaista ja jännittävää. Jopa arabivaltiot, jotka ovat olleet Israelin arkkivihollisia, tunnustavat, että Israel on valtio, joka voi tarjota heille apua ja strategioita taistella islamistista terrorismia vastaan. Myös Afrikan valtiot ovat lähestyneet Israelia, koska he näkevät Israelin elintärkeänä kumppanina, joka voi auttaa heidän maitaan kehittymään. Rukoilemme näiden uusien diplomaattisten suhteiden ja kumppanuuksien puolesta, jotta ne jatkuisivat ja laajentuisivat. Rukoilemme myös pääministeri Benjamin Netanjahun puolesta, kun hän on kanssakäymisissä näiden valtioiden kanssa.

”Ja kaikki kansat maan päällä näkevät, että Herra on ottanut sinut nimiinsä; ja he pelkäävät sinua. Ja Herra antaa sinulle ylen runsaasti hyvää, tekee sinun kohtusi hedelmän, karjasi hedelmän ja maasi hedelmän ylen runsaaksi siinä maassa, jonka Herra sinun isillesi vannotulla valalla on luvannut antaa sinulle. Herra avaa sinulle rikkaan aarrekammionsa, taivaan, antaakseen sinun maallesi sateen aikanansa ja siunatakseen kaikki sinun kättesi työt; ja sinä lainaat monelle kansalle, mutta sinun itsesi ei tarvitse lainaa ottaa. Ja Herra tekee sinut pääksi eikä hännäksi; sinä aina vain ylenet etkä koskaan alene, jos tottelet Herran, sinun Jumalasi, käskyjä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, että ne tarkoin pitäisit.” (5. Moos. 28:10−13)

”Palestiina” YK:n G-77-ryhmittymän puheenjohtajaksi
Tammikuun 1. päivästä lähtien ”Palestiinan valtio” tulee toimimaan YK:n G-77:n puheenjohtajana. Kyseessä on hyvin voimakas ryhmittymä, joka koostuu nykyään 134 kehittyvästä valtiosta. Tämä ryhmittymä kontrolloi hyvin vahvasti suurinta osaa YK:n päätöksistä. Tämän kolmansista maista koostuvan ryhmittymän puheenjohtajana palestiinalaishallinto voi ensi vuonna edistää omaa Israelin vastaista agendaansa paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Todennäköisesti Israelia tullaan tuomitsemaan yhä enemmän YK:n eri foorumeilla. Lisäksi boikotointi sitä vastaan tulee todennäköisesti lisääntymään ja Israelia leimataan rasistiseksi, apartheid-valtioksi. Rukoilemme, että nämä vääristyneet, epäreilut yritykset torjuttaisiin G-77:n sisällä ja suurimmassa osassa YK:n jäsenvaltioita. Rukoilemme myös, että Israelin viholliset joutuisivat viimeinkin vastaamaan omista teoistaan näissä kansainvälisissä elimissä.

”Neuvo, Herra, minulle tiesi ja johdata minua tasaista polkua minun vihamiesteni tähden. Älä anna minua alttiiksi ahdistajaini vimmalle, sillä väärät todistajat nousevat minua vastaan ja puuskuvat väkivaltaa.” (Ps. 27:11−12)

 

3) Israel

Varjelusta Israelin ylle
Rukoilemme Jumalan taivaallista varjelusta ja väliintuloa Israelin koko kansan ylle, ja erityisesti niille alueille, joissa on viime aikoina ollut raketti-iskuja ja jännitteitä, kuten Libanonin vastaisella pohjoisella rajalla sekä Juudean/Samarian alueella. Samarian keskialueilla on tapahtunut useita kuolettavia terroristihyökkäyksiä siviilejä vastaan, ja ne näyttävät olevan yhden tai useamman palestiinalaisen terroristisolun tekemiä. Rukoilemme, että terroristit ja ihmiset näiden iskujen takana jäisivät kiinni. Tämän lisäksi Israel jatkaa Hizbollahin rakentamien terrorismitunneleiden etsimistä ja tuhoamista Libanonin rajalla. Rukoilemme, että kaikki nämä tunnelit löydettäisiin ja tuhottaisiin. Rukoilemme myös, että kaikki yritykset vahingoittaa Israelia estyisivät.

”Katso, hän, joka Israelia varjelee, ei torku, eikä nuku. Herra on sinun varjelijasi, Herra on suojaava varjosi sinun oikealla puolellasi. Ei polta sinua aurinko päivällä, eikä kuu yöllä. Herra varjelee sinut kaikesta pahasta, hän varjelee sinun sielusi. Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi, nyt ja iankaikkisesti.” (Ps. 121:4−8)

Rukoile myös Psalmin 91 mukaisesti.




Kiitos, että rukoilet kanssamme!