Menu
 


Jesaja 62 -rukouskampanja


"Sinun muureillesi, Jerusalem, minä olen asettanut vartijoita. Hetkeksikään he eivät saa herpaantua,eivät päivällä eivätkä yöllä.--Te, jotka huudatte Herraa, älkää suoko itsellenne lepoa! Älkää suoko lepoa hänelle, ennen kuin hän rakentaa ennalleen Jerusalemin ja tekee siitä ylistyksen aiheen koko maailmalle (Jes. 62:6-7)!"

Kutsumme sinut liittymään maailmanlaajuiseen rukousliikkeeseen käyttämällä kuukausittaisia rukousaiheitamme, missä ikinä rukoiletkin. Jos mahdollista, rukoile kanssamme erityisesti jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona, kun esirukoilijat ympäri maailman liittyvät yhteiseen rukoukseen tuon päivän ajaksi. 

Rukoushetket Zoomissa

Rukoile kanssamme joka keskiviikko klo 16.00 liittymällä englanninkieliseen rukoushetkeen osoitteessa on.icej.org/ICEJGlobalPrayer


Jesaja 62 -rukouskirje

TOUKOKUU 2022


Rakas Rukousystävä,

“Jos sinä kuulet Herraa, Jumalaasi, ja teet, mikä on oikein Hänen silmissänsä, tarkkaat Hänen käskyjänsä ja noudatat kaikkea Hänen lakiansa, niin Minä en pane sinun kärsittäväksesi yhtäkään niistä vaivoista, jotka olen pannut egyptiläisten kärsittäviksi, sillä Minä olen Herra, sinun parantajasi.” (2. Moos. 15:26)

Toukokuun alkaessa keskittykäämme joihinkin raamatullisiin opetuksiin, joita voimme ammentaa tämän kuukauden historiallisista tapahtumista. Tänä vuonna toukokuu on samaan aikaan kuin heprealainen ijar-kuu, joka on heprealaisen kalenterin toinen kuukausi.
Raamatussa ijar, jota kutsutaan myös nimellä ziv, on uusien alkujen kuukausi. Se on ensimmäinen kuukausi Egyptin exoduksen jälkeen. Tässä kuussa kuningas Salomo aloitti rakentamaan temppeliä (1. Kun. 3:1). Se on myös ensimmäinen kuukausi Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen, jolloin hän toistuvasti ilmestyi opetuslapsilleen. Myös Israelin valtio perustettiin ijar-kuussa. Jokaisessa tilanteessa jotain uutta sai alkunsa tämän kuun aikana. Hepreaksi ijar kirjoitetaan kirjaimin איר (aleph-yud-resh). Se voidaan ymmärtää kirjainlyhenteenä, joka viittaa erääseen tapahtumaan tämän kuukauden aikana.

Toisessa Mooseksen kirjassa 15:26 Jumala sanoi: “Minä en pane sinun kärsittäväksesi yhtäkään niistä vaivoista, jotka olen pannut egyptiläisten kärsittäviksi, sillä Minä olen Herra, sinun parantajasi.” Kun otamme seuraavien sanojen “Minä olen Herra, sinun parantajasi” ensimmäiset hepreankieliset kirjaimet, saamme kirjaimet aleph-yud-resh – aivan kuten ijar hepreaksi kirjoitetaan!

Katsotaan tarkemmin Toisen Mooseksen kirjan lukua 15:

“Sitten Mooses antoi israelilaisten lähteä liikkeelle Kaislameren luota, ja he menivät Suurin erämaahan. Ja he vaelsivat kolme päivää erämaassa löytämättä vettä. Sitten he tulivat Maaraan; mutta he eivät voineet juoda Maaran vettä, sillä se oli karvasta. Sentähden paikka sai nimen Maara. Niin kansa napisi Moosesta vastaan ja sanoi: “Mitä me juomme?” Mutta hän huusi Herran puoleen; ja Herra osoitti hänelle puun, jonka hän heitti veteen, ja vesi tuli makeaksi.
Siellä Hän antoi kansalle lain ja oikeuden, ja siellä Hän koetteli sitä. ”Jos sinä kuulet Herraa, Jumalaasi, ja teet, mikä on oikein Hänen silmissänsä, tarkkaat Hänen käskyjänsä ja noudatat kaikkea Hänen lakiansa, niin Minä en pane sinun kärsittäväksesi yhtäkään niistä vaivoista, jotka olen pannut egyptiläisten kärsittäviksi, sillä Minä olen Herra, sinun parantajasi.”

Vaellus erämaassa oli täysin uusi kokemus israelilaisille, jotka olivat eläneet orjuudessa. He olivat nähneet Jumalan langettamat vitsaukset Egyptin ylle, mutta myös ihmeellisen vapautuksen ja Punaisenmeren jakautumisen faaraon armeijan uhatessa. Ehkä he ajattelivat, että tämä on se tapa, miten Herran kanssa kuljetaan, ja että Hän tekee kaiken heidän puolestaan. Mutta sitten he yllättyivät, kun Herra koetteli heitä.

Israelilaisten ensimmäinen kokemus ylitettyään Punaisenmeren oli vaeltaminen erämaassa. Ensimmäiset päivät vapaudessa keskellä erämaata! Ei ihme, että he alkoivat kaipaamaan Egyptin lihapatoja. Se oli hengenvaarallinen tilanne, koska heillä ei ollut edes vettä. Jos olet joskus vaeltanut erämaassa, tiedät, kuinka tärkeää on ottaa mukaan riittävästi vettä. Ilman sitä et selviydy edes yhtä päivää.

Mutta kun israelilaiset lopulta löysivät vettä, se oli karvasta. Mikä pettymys! Mitä siis Herra opetti heille? Heidän täytyi luottaa Herraan täydellisesti. Vaikka orjan elämä ei ollut erityisen hohdokasta, orjan isäntä kuitenkin huolehti hänen perustarpeistaan. Orjalla ei ollut kuitenkaan mahdollisuutta omiin aloitteisiin. Hän ei tehnyt päätöksiä, vaan ainoastaan totteli isäntänsä määräyksiä.

Kun israelilaiset olettivat Jumalan tekevän kaiken heidän puolestaan, se heijasti juuri tätä orjan ajattelutapaa. Mutta Herra päätti muuttaa sen. Hän koetteli israelilaisia, jotta he oppisivat luottamaan Häneen.

Kohdatessasi vaikean tilanteen elämässäsi, voit joko alkaa valittamaan ja etsimään vikoja toisista tai voit alkaa rukoilemaan: ”Herra, mitä Sinä haluat opettaa minulle? Miten Sinä näet tämän tilanteen ja miten Sinä haluat muuttaa minua tämän kautta?”

Juutalaisille ijar on myös omerin laskemisen aikaa. Se tarkoittaa, että he laskevat sanallisesti jokaisen niistä 49 päivästä, jotka ovat pääsiäisen (pesah) ja viikkojuhlan (shavuot) välissä. Tätä tapaa on tulkittu niin, että se on aika parantaa luonteenpiirteitämme. Voimme siis katsoa kaikkia elämäntilanteitamme mahdollisuuksina oppimiseen ja muutokseen.

Maarassa ratkaisu löytyi uuden ymmärryksen ja ilmestyksen kautta. Jumala näytti Moosekselle puun, joka muutti karvaan makeaksi. Puu muistuttaa meitä rististä, jossa Jeshuan uhri muutti synnin karvauden pelastuksen makeudeksi. Risti on parantumisen lähde, mutta tarvitaan ilmestystä sen ymmärtämiseen. Ijar on siten myös uuden ymmärryksen ja ilmestyksen kuukausi.

Omerin laskeminen muistuttaa meitä tulevasta shavuotista ja helluntaista, jolloin Jumalan Pyhä Henki vuodatettiin opetuslasten ylle. Hän on se, joka antaa ilmestyksen ja johdattaa meidät kaikkeen totuuteen. Kuten profeetta Joel sanoi, päivä tulee, jolloin Henki vuodatetaan kaiken lihan ylle. Rukoilkaamme, että Hän ilmestyisi pelastajana ja parantajana monille ihmisille tänä aikana ja että ijar-kuusta tulisi näin uusien alkujen kuukausi.

Siunauksin Jerusalemista,

Mojmir Kallus
ICEJ:n kansainvälisten asioiden johtaja



***

Seuraava maailmanlaajuinen Jesaja 62 -rukouspäivä on keskiviikkona 4. toukokuuta. Voit tilata Jesaja 62 -rukouskirjeen itsellesi tästä, jolloin saat ensi kuun rukouskirjeen ja rukousaiheet suoraan sähköpostiisi. Liitythän joukkoomme!


Kiitos, että rukoilet kanssamme!