Menu
 

Jesaja 62 -rukouskampanja


"Sinun muureillesi, Jerusalem, minä olen asettanut vartijoita. Hetkeksikään he eivät saa herpaantua,eivät päivällä eivätkä yöllä.--Te, jotka huudatte Herraa, älkää suoko itsellenne lepoa! Älkää suoko lepoa hänelle, ennen kuin hän rakentaa ennalleen Jerusalemin ja tekee siitä ylistyksen aiheen koko maailmalle (Jes. 62:6-7)!"

Kutsumme sinut liittymään maailmanlaajuiseen rukousliikkeeseen käyttämällä kuukausittaisia rukousaiheitamme, missä ikinä rukoiletkin. Jos mahdollista, rukoile kanssamme jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona, kun esirukoilijat ympäri maailman liittyvät yhteiseen rukoukseen tuon päivän ajaksi. 



Marraskuu 2018
 

Rakkaat rukousystävät!

On suuri etuoikeus, että voimme rukoilla Jumalaa, meidän Luojaamme, eikä meidän pitäisi koskaan suhtautua siihen välinpitämättömästi tai pitää sitä itsestäänselvyytenä.

Muistan yhden todistuksen vuosien takaa eräästä naisesta, jolla oli upea taivaan lahja johtaa suuria ihmisryhmiä profeetalliseen ylistykseen ja rukoukseen. Eräänä päivänä hän kuitenkin joutui kurkkuleikkaukseen eikä hän lääkärin määräyksestä saanut puhua moneen kuukauteen. Häntä suretti, että hän ei voinut rukoilla ääneen tai laulaa Herralle. Tämän myötä hän alkoi yhä enemmän arvostaa sitä, että voimme kommunikoida suoraan Jumalan kanssa. ”Haluan, että ääneni kuullaan taivaassa”, hän aina sanoi.

Helpoin tapa tukahduttaa rukouselämä on yksinkertaisesti olla avaamatta suutaan rukoillessa. Silti liian monet kristityt toimivat näin, emmekä me voi syyttää vihollista siitä. Meillä jokaisella on suu ja se on täysin meidän omassa hallinnassamme. Meidän tulisi siis puhua Jumalalle niin usein kuin mahdollista, tietäen, että Hän kaipaa kuulla meidän äänemme.

Raamattu opettaa, että rukoileminen on etuoikeus, jota meidän tulee varjella ja arvostaa suuresti. Tätä etuoikeutta ei ole annettu meille sen vuoksi, että Hän automaattisesti kuulee kaikki meidän rukouksemme.

Vanha testamentti on täynnä esimerkkejä siitä, että Jumalan kansan rukoukset eivät menneet läpi, koska kansan keskuudessa oli syntiä. Toisessa Samuelin kirjassa on kertomus vakavasta kuivuudesta ja nälänhädästä, ja kuningas Daavid halusi selvittää, mistä se johtui. Herra vastasi hänelle, että se johtui siitä, koska Saul ja hänen perheensä olivat epäoikeudenmukaisesti surmanneet gibeonialaisia, vierasheimolaisia, jotka olivat tehneet liiton Joosuan kanssa noin 400 vuotta aikaisemmin. Mutta Daavid halusi saattaa asiat jälleen oikeaan järjestykseen: ”Niin Jumala leppyi maalle” (2. Sam. 21:14).

Herra oli kertonut myös Jesajalle ja Jeremiaalle melko suoraan, että Hän oli saavuttanut pisteen, jossa Hän ei enää kuulisi israelilaisten rukouksia, koska he kapinoivat ja olivat ajautuneet epäjumalanpalvontaan; ja Hän jopa kielsi näitä suuria profeettoja rukoilemasta heidän puolestaan. (Esimerkiksi Jes. 1:15; Jer. 7:16 ja 14:11).

Jumala kuitenkin vakuutti Jeremialle, että tulisi aika, jolloin Hän jälleen kuulisi heidän rukouksensa (Jer. 29:10−14). Toden totta ”Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on” (Jes. 55:6).

Tämä on myös Uuden testamentin periaate. Jeesus opetti, että anteeksiantamattomuus voi haitata meidän vaellustamme Jumalan kanssa (Mark. 11:25). Kun taas apostoli Pietari varoitti, että meidän tulee elää taidollisesti avioliitossa, jotta meidän rukouksemme eivät estyisi (1. Piet. 3:7).

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki rukoukset, joihin emme ole saaneet vastausta, johtuisivat synnistä. Monissa tapauksissa on kyse siitä, että meidän tulee odottaa kärsivällisesti, koska aika ei ole oikea. Meidän tulee vain jatkaa rukousta, eikä väsyä (Luuk. 18:1). Joskus me emme yksinkertaisesti ole osanneet pyytää tai anomme kelvottomasti (Jaak. 4:2−3).

Mutta jos olemme uskollisia rukouksessa – ja meillä on uskova, nöyrä, kiitollinen ja katuvainen sydän – Jumala todellakin kuulee meitä ja vastaa Hänen aikataulussaan ja Hänen tahtonsa mukaisesti. Sillä Kristuksessa meidän syntimme on annettu anteeksi ja Jumalan lupaukset ovat niin ja aamen! (2. Kor. 1:20). Voimme avoimesti kääntyä Herran puoleen rukouksessa, etsiä Hänen apuaan kaikissa elämämme haasteissa. Se on hyvin arvokas etuoikeus ja lahja, jota meidän tulee aina arvostaa ja käyttää – omaksi parhaaksemme!

Siunaavin terveisin Jerusalemista,

David Parsons
ICEJ:n puhemies 


Rukousaiheet

Seuraavan maailmanlaajuisen Jesaja 62 -rukouskampanjan rukous- ja paastopäivä on keskiviikkona 7. marraskuuta. Liitythän joukkoomme! Rukoilethan kanssamme seuraavien aiheiden puolesta:


Israel

Lähi-idän rauhansuunnitelmat
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja hänen Lähi-idän tiiminsä ovat luvanneet, että he tekevät rauhansuunnitelman, joka ratkaisee Israelin ja palestiinalaisten välisen konfliktin. Trump on toistuvasti sanonut, että hän on Israelin puolella Jerusalem-kiistassa ja hän odottaa siitä pääministeri Netanjahulta jotakin vastineeksi. Jotkut ennakoivat, että Trumpin rauhansuunnitelma paljastetaan Yhdysvaltojen välikauden vaalien jälkeen tiistaina 6. marraskuuta. Myös Ranskan presidentti on vannonut esittävänsä oman rauhansuunnitelmansa, mikäli Trump ei toimi nopeasti.

Rukoilemme, että Herra antaisi viisautta Netanjahulle ja muille Israelin johtajille, jotka ovat mukana tekemässä päätöksiä näiden suunnitelmien suhteen. Rukoilemme myös, että Herra paljastaisi kaikki sellaiset näiden suunnitelmien takana piilossa olevat agendat, jotka voisivat vahingoittaa Israelia. Rukoilemme myös, että Israel voisi normalisoida suhteensa useiden sellaisten arabivaltioiden kanssa, jotka ovat vähitellen alkaneet hyväksyä Israelin olemassaolon oikeuden Lähi-idän alueella.

”Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie” (Sananl. 14:12)

”Loistaen meille, jotka istumme pimeydessä ja kuoleman varjossa, ja ohjaten meidän jalkamme rauhan tielle” (Luuk. 1:79).


Jännitteet Gazan kanssa
Jo yli seitsemän kuukauden ajan palestiinalaiset ovat järjestäneet viikoittaisia väkivaltaisia mielenosoituksia Gazan rajalla sekä sen lisäksi ampuneet raketteja ja lähettäneet tulileijoja Gazasta Israeliin. Israelin hallitus ja armeija ovat kiistelleet siitä, kuinka näihin hyökkäyksiin tulisi vastata, kun samanaikaisesti Gazassa on kehkeytymässä vakava humanitaarinen kriisi. Näyttäisi siltä, että Palestiinalaishallinto ja Iran, muiden muassa, yrittävät kiihottaa Israelia ja Hamasia sotaan keskenään, jotta he itse voisivat hyötyä tilanteesta.

Rukoilemme rauhaa Israelin ja Gazan väliselle rajalle ja sitä, että väkivaltaisuudet eivät laajenisi sodaksi. Rukoilemme myös viisautta kansainväliselle yhteisölle, että auttaessaan gazalaisia humanitaarisissa tarpeissa, he eivät vaarantaisi Israelia.

”Mutta sinä, minun palvelijani Jaakob, älä pelkää, sanoo Herra, älä säiky, Israel. Sillä katso, minä pelastan sinut kaukaisesta maasta, sinun jälkeläisesi heidän vankeutensa maasta. Ja Jaakob on palajava, elävä rauhassa ja turvassa, kenenkään peljättämättä.” (Jer. 30:10)

”Ja herättyään hän nuhteli tuulta ja sanoi järvelle: ’Vaikene, ole hiljaa.’ Niin tuuli asettui ja tuli aivan tyven.” (Mark. 4:39)



Kansakunnat

Uusia haasteita Israelille YK:ssa
Palestiinalaishallinto sai hiljattain lisää valtaa YK:ssa, kun se nimitettiin johtamaan G77-ryhmää, joka koostuu sitoutumattomista valtioista, ja joka kontrolloi suurinta osaa äänistä useissa YK:n foorumeissa. Tämä mahdollistaa Palestiinalaishallinnolle entistä näkyvämmän roolin edesauttaa omaa Israel-vastaista ja rauhanvastaista agendaansa kansainvälisillä areenoilla. Samanaikaisesti useat Euroopan avainvaltioista auttavat Irania väistelemään Yhdysvaltojen ydinasepakotteita. Yhdysvaltojen asettamat uudet pakotteet astuvat voimaan marraskuussa ja ne saattavat vaikuttaa merkittävästi Iranin talouteen.

Rukoilemme, että yhä useammat valtionjohtajat seisoisivat rohkeasti ja moraalisesti Israelin puolella YK:ssa, ja että EU ja muut johtavat valtiot päättäisivät viimein vastustaa Iranin päämääriä uhkailla Israelia ydinaseilla.

”Sillä sinä olet minun turvapaikkani, vahva torni vihollista vastaan” (Ps. 61:4).

”Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa” (Ef. 6:12).


Yhdysvaltojen vaalit
Yhdysvalloissa pidetään marraskuun alussa välikauden vaalit, joilla voi olla laaja-alaisia ja pysyviä vaikutuksia maailmanlaajuisesti, ja erityisesti Israelille. Analyytikot ennustavat, että tämän hetkiset poliittiset erimielisyydet Yhdysvalloissa saattavat pahentua ja presidentti Trump voi joutua kohtaamaan suuria haasteita ja tutkintapyyntöjä demokraattien kontrolloimalta kongressilta, mikä voisi puolestaan heikentää Yhdysvaltojen kykyä vaikuttaa positiivisesti maailmanlaajuisiin tapahtumiin ja auttaa pitämään vakautta yllä Lähi-idässä.

Rukoilemme, että vaalit päättyisivät taivaan näkökulmasta oikeanlaisiin tuloksiin, jotka ovat linjassa Herran tämänhetkisten suunnitelmien ja tarkoitusten kanssa koskien Yhdysvaltoja, Israelia ja koko maailmaa.

”Hän korottaa kansat, ja hän hävittää ne, hän laajentaa kansakunnat, ja hän kuljettaa ne pois” (Job. 12:23).

”Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa” (1. Tim. 2:1).

 


ICEJ 

Envision-konferenssi
ICEJ järjestää ensi vuoden tammikuussa vuosittaisen Envision-konferenssin, johon saapuu pastoreita ja johtajia ympäri maailmaa.

Rukoilemme kaikkien suunnitelmien ja päätösten puolesta, joita pitää vielä tehdä tätä kokoontumista varten. Rukoilemme, että juuri oikeat ihmiset osallistuisivat tähän konferenssiin.

”Tuokaa tänne viisaita, ymmärtäväisiä ja tunnettuja miehiä jokaisesta sukukunnastanne, niin minä asetan heidät teidän päämiehiksenne” (5. Moos. 1:13)

”Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ostanut” (Apt. 20:28).


ICEJ:n päätoimiston rakennus
Rukoilemme edelleen ICEJ:n Jerusalemin päätoimiston rakennusta koskevien päätösten puolesta. Olemme neuvotelleet Norsunluurannikon hallituksen kanssa jo yli vuoden verran rakennukseen liittyen. Pyydetään yhdessä Herraa antamaan vastaus rukouksiimme ja vapauttamaan tuo rakennus meille Jumalan valtakunnan työtä varten.

”Ja minun kansani asuu rauhan majoissa, turvallisissa asunnoissa, huolettomissa lepopaikoissa” (Jes. 32:18).

”…ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä” (Ef. 2:22).

 

Kiitos, että rukoilet kanssamme!