Menu
 

Jesaja 62 -rukouskampanja


"Sinun muureillesi, Jerusalem, minä olen asettanut vartijoita. Hetkeksikään he eivät saa herpaantua,eivät päivällä eivätkä yöllä.--Te, jotka huudatte Herraa, älkää suoko itsellenne lepoa! Älkää suoko lepoa hänelle, ennen kuin hän rakentaa ennalleen Jerusalemin ja tekee siitä ylistyksen aiheen koko maailmalle (Jes. 62:6-7)!"

Kutsumme sinut liittymään maailmanlaajuiseen rukousliikkeeseen käyttämällä kuukausittaisia rukousaiheitamme, missä ikinä rukoiletkin. Jos mahdollista, rukoile kanssamme jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona, kun esirukoilijat ympäri maailman liittyvät yhteiseen rukoukseen tuon päivän ajaksi. 



Syyskuu 2018
 

Rakkaat rukousystävät!

Minulla oli hiljattain epätavallinen kohtaaminen erään ihmisen kanssa ja se jätti minuun lähtemättömän jäljen. Olin saapumassa eräänä päivänä töihin, kun huomasin parkkipaikalla pyörätuolissa istuvan naisen, joka tukki minun pääsyni parkkipaikalle. Odottelin hetkisen, mutta pian kävi selväksi, että hän ei aikonut siirtyä tieltäni. Niinpä nousin autostani ja kysyin naiselta kohteliaasti, että voisinko auttaa häntä siirtymään syrjään ajotieltä. Hän odotti taksia ja vakuutti, että hän voisi kyllä itse siirtyä. Hänen oli kuitenkin vaikea liikkua eteenpäin, joten kurottauduin auttamaan häntä. Tämä kuitenkin pahoitti naisen mielen. Hän alkoi itkeä ja kertoa minulle kovalla äänellä, että hän ei halunnut tulla kohdelluksi vammaisena ihmisenä. ”Minä en ole vammainen”, hän väitti kyynelten virratessa. Peräännyin ja pyysin anteeksi, että olin loukannut häntä.

Elämä satuttaa meitä jokaista tavalla tai toisella ja joskus meidän on vaikea hyväksyä sitä. Me emme aina ole tietoisia omista haavoistamme ja siitä, kuinka syvällä ne ovat. Raamattukin sanoo, että meillä kaikilla on omat heikkoutemme. Ja itse asiassa apostoli Paavali sanoo, että meillä kaikilla on heikkoutta hengessämme.

”Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niin kuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla” (Room. 8:26).

Tässä yhteydessä käytetty sana ”heikkous” voidaan kääntää myös ”epävarmuudeksi” tai ”voimattomuudeksi”. Kreikan alkukielessä se on
astheneia, mikä tarkoittaa ”heikkoutta”, ”sairautta” tai ”sairastunutta”. Meissä kaikissa on tällaisia piirteitä jollakin tasolla, myönsimmepä sen tai emme. Meidän henkemme ovat haavoitettuja, hengelliset aistimme ovat heikentyneet, uskomme on heikko, ja antautumalla ainoastaan Pyhän Hengen työn alaisuuteen voimme voittaa nämä rajoitukset. Ja tämä työ tapahtuu pääasiassa rukouksessa.

Roomalaiskirjeen kahdeksannen luvun loppu on hyvin rohkaiseva. Paavali vakuuttaa meille, että Pyhä Henki tietää meidän heikkoutemme ja rukoilee Jumalan tahdon mukaan (jae 27); jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan (jae 31); kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? (jae 35); näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa (jae 37).

Meidän heikot sielumme muutetaan voitokkaiksi! Mutta tämä tapahtuu ainoastaan silloin, kun taivumme Pyhän Hengen edessä rukouksessa.

Kun rukoilemme tässä kuussa yhdessä, antakaamme Pyhän Hengen rukoilla meidän puolestamme ja kaikkien niiden aiheiden puolesta, joita on listattu alla. Hän tietää meidän vikamme ja rajoituksemme. Hän tietää Israelin ja ympäröivien kansojen tarpeet. Ja Hän tietää, että Isä haluaa vastata niihin tahtonsa mukaisesti.

Kiitos, että olet osa Jesaja 62 -rukouskampanjaamme!

Siunausta Jerusalemista,

David Parsons

ICEJ:n puhemies
Jerusalemin kansainvälinen kristillinen suurlähetystö

 

Rukousaiheet

Seuraavan maailmanlaajuisen Jesaja 62 -rukouskampanjan rukous- ja paastopäivä on keskiviikkona 5. syyskuuta. Liitythän joukkoomme! Rukoilethan kanssamme seuraavien aiheiden puolesta:



Israel

Gazan ja Israelin välinen raja


Kuukausia kestäneiden viikoittaisten yhteenottojen, raketti-iskujen ja tulileijojen lähettämisen jälkeen Israelin hallitus ja armeija päättivät, että Israelin ja Gazan välinen raja suljetaan. Palestiinalaisten hyökkäykset ovat aiheuttaneet tuhansien hehtaarien peltotuhot. Hamas on ulkopuolisen paineen alla vähentänyt tuhopolttoja ja väkivaltaisia mielenosoituksia. Näiden seurauksena Gazan rajalla on viime viikkojen aikana ollut melko rauhallista. Kiitämme Jumalaa vähentyneestä vihamielisyydestä ja rukoilemme, että tämä rauha olisi pysyvä.

“Hän hankkii rauhan sinun rajojesi sisälle, ravitsee sinut parhaalla nisulla” (Ps. 147:14).

“Sinut vahvistetaan vanhurskaudella; sinä olet oleva kaukana väkivallasta, sillä ei sinulla ole pelkäämistä, ja kaukana hävityksestä, sillä ei se sinua lähesty. Jos sinun kimppuusi karataan, ei se ole minusta; joka kimppuusi karkaa, se eteesi kaatuu” (Jes. 54:14−15)



Israelin sotilaallinen suunnitelma

Israelin armeija on kansan armeija, koska jokaisen perheen odotetaan lähettävän poikansa ja tyttärensä armeijaan puolustamaan maataan. Ortodoksijuutalaiset ovat poikkeus, eikä heidän tarvitse mennä armeijaan, jos he osallistuvat yeshiva-opintoihin. Tämä on aina aiheuttanut laajamittaista kaunaa Israelin yhteiskunnassa. Viime kuukausien aikana onkin tehty lakiesitys, että armeija saa värvätä myös ortodoksijuutalaisia, sekä miehiä että naisia. Haredi-puolueet (haredi on ortodoksijuutalaisuuden vanhoillisin muoto) vastustavat tätä lakia ja he ovat uhannet ajaa hallituksen alas, mikäli lakiesitys menee läpi.

Rukoilemme, että veljellinen rakkaus saisi vallita israelilaisten sydämissä niin, että koko yhteiskunta osallistuisi oikeudenmukaisesti maan puolustukseen ja rakentamiseen. Rukoilemme, että Israelin hallitus löytäisi oikean ratkaisun tähän vuosikymmeniä vanhaan ongelmaan, jossa ortodoksijuutalaiset saavat epäoikeudenmukaisia vapauksia.

“Laskekaa koko Israelin kansan väkiluku suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaikki miehenpuolet, pääluvun mukaan. Pitäkää katselmus, sinä ja Aaron, kaikista Israelin sotakelpoisista miehistä, kaksikymmenvuotiaista ja sitä vanhemmista osastoittain. Ja teidän apunanne olkoon yksi mies jokaisesta sukukunnasta, sen perhekuntien päämies” (4. Moos. 1:2−4).


Ylä-Galilean saastunut vesi

Ylä-Jordanin joelle ja Golanin kukkuloille virtaavien sivujokien vesi on saastunut viime viikkojen aikana. Veden saastuminen johtuu aivokalvontulehduksen kaltaisen bakteerin puhkeamisesta ja sen lisäksi vedestä on löytynyt myös uusi E. kolibakteeri. Tähän mennessä kymmenet israelilaiset ovat sairastuneet ja kärsivät useista oireista. Rukoilemme, että Golanin ja Ylä-Jordanin joet ja lähteet puhdistuisivat täysin kaikista haitallisista bakteereista.

“Mutta hän huusi Herran puoleen; ja Herra osoitti hänelle puun, jonka hän heitti veteen, ja vesi tuli makeaksi” (2.
Moos. 15:25).


Kansakunnat


Israel valmistautuu yhteenottoon YK:ssa

Israelin pääministeri
Benjamin Netanjahu tapasi hiljattain kolmen Baltian maan johtajia. Hänellä on edessään myös muita valtionpäämiesten tapaamisia, koska Israel valmistautuu YK:n kokoukseen, joka pidetään New Yorkissa syyskuun lopussa. Arabivaltioiden odotetaan ajavan sitä, että YK tuomitsisi Israelin asettaman lain, jossa julistetaan, että Israel on juutalainen valtio. Samanaikaisesti useat Euroopan johtavista maista uhmaavat Yhdysvaltojen sanktioita ja vaarantavat Israelin yrittämällä pelastaa ongelmallisen ydinasesopimuksen Iranin kanssa. Rukoilemme, että maailman johtajat olisivat rohkeasti ja moraalisesti Israelin tukena YK:n kokouksessa, ja että EU viimeinkin päättäisi vastustaa Iranin murhanhimoista juonta Israelia vastaan.

“Nouse, Herra, älä salli ihmisten uhitella. Tuomittakoon pakanat sinun kasvojesi edessä” (Ps. 9:20).

“Jos miehen tiet ovat Herralle otolliset, saattaa hän vihamiehetkin sovintoon hänen kanssansa” (Sananl. 16:7).


Pohjois-Korean ja Yhdysvaltojen väliset neuvottelut

Yhdysvallat neuvottelee edelleen Pohjois-Korean kanssa, jotta se saisi aikaan sopimuksen Korean niemimaan ydinaseriisunnasta. Pohjois-Korea on sanonut, että se ei tee mitään merkittävää ydinaseiden riisumiseksi ennen kuin Yhdysvallat julistaa rauhan Pjongjangin kanssa. Rukoilemme, että Jumala poistaisi kaikki esteet, jotka pitkittävät pohjoiskorealaisia lopettamasta ydinaseohjelmaansa.

“Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme” (Room. 14:19).


ICEJ 

Lehtimajanjuhlat

Vuosittain järjestettävä lehtimajanjuhlamme pidetään tänä vuonna 23.−28. syyskuuta. Odotamme Jumalan jälleen toimivan voimallisella tavalla, kun kristityt ympäri maailmaa kokoontuvat Jerusalemiin juhlimaan Jumalan asettamaa juhlaa. Rukoilemme, että Jumala antaisi paljon energiaa, viisautta ja ymmärrystä ICEJ:n henkilökunnalle ja vapaaehtoisille, kun valmistaudumme tämän vuoden juhlaan. Rukoilemme Pyhän Hengen voimakasta läsnäoloa. Rukoilemme myös, että Jumala ilmestyisi ihmeellisellä tavalla niin, että monet tulisivat kosketetuiksi ja kokisivat pysyviä muutoksia. Olkoon tämä paras lehtimajanjuhla tähän mennessä!

“Anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan” (Ef. 1:17).



ICEJ:n päätoimiston rakennus

Rukoilemme edelleen ICEJ:n uuden päätoimiston ostamisen puolesta täällä Jerusalemissa. Olemme jo yli vuoden ajan neuvotelleet Norsunluurannikon hallituksen kanssa erään rakennuksen hankkimisesta. Pyydetään yhdessä Jumalaa vastaamaan rukoukseemme, jotta rakennus vapautuisi ja saisimme sen Jumalan valtakunnan käyttöön.

“Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljon ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!”
(Matt. 7:11)

 

Kiitos, että rukoilet kanssamme!