Menu
 

Jesaja 62 -rukouskampanja


"Sinun muureillesi, Jerusalem, minä olen asettanut vartijoita. Hetkeksikään he eivät saa herpaantua,eivät päivällä eivätkä yöllä.--Te, jotka huudatte Herraa, älkää suoko itsellenne lepoa! Älkää suoko lepoa hänelle, ennen kuin hän rakentaa ennalleen Jerusalemin ja tekee siitä ylistyksen aiheen koko maailmalle (Jes. 62:6-7)!"

Kutsumme sinut liittymään maailmanlaajuiseen rukousliikkeeseen käyttämällä kuukausittaisia rukousaiheitamme, missä ikinä rukoiletkin. Jos mahdollista, rukoile kanssamme jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona, kun esirukoilijat ympäri maailman liittyvät yhteiseen rukoukseen tuon päivän ajaksi. 



Tammikuu 2020


Rakas rukousystävä!

Vuoden 2020 alkaessa haluamme jälleen kerran aloittaa tämän uuden vuoden rukouksella. Täällä Jerusalemin päätoimistossa me sitoudumme rukoilemaan ja paastoamaan koko tammikuun ajan. Me teemme niin, koska uskomme rukouksen voimaan. Palvelemme todellakin rukouksiin vastaavaa Jumalaa! Kutsumme myös sinut liittymään mukaan rukoukseen.

Läpimurron mentaliteetti
Yksi rukouksen ja henkilökohtaisten läpimurtojen avaimista on uppoutua rukoukseen. Kun Jumala ilmestyi Aabrahamille 1. Mooseksen kirjan luvussa 18, näemme miehen, joka astui tavanomaisen yläpuolelle ja tarttui kiinni siunaukseen. Oli tilanteita, joissa Aabraham olisi voinut menettää sen, mitä Jumala oli varannut häntä varten, mutta hän valitsi toisin.

Kun kolme ”miestä” ilmestyi Aabrahamille luvussa 18, Raamattu kertoo, että se tapahtui ”päivän ollessa palavimmillaan”. Oli monia tapoja, miten Aabraham olisi voinut suhtautua tuohon tilanteeseen. Aurinko paistoi erämaassa polttavan kuumasti. Kun hän näki kolme miestä horisontissa, rikas ja ikääntynyt Aabraham olisi voinut lähettää yhden palvelijoistaan tapaamaan vierailijoita. Se olisi ollut jopa kulttuurillisesti hyväksyttävä teko. Mutta meille kerrotaan: ”Nähdessään heidät hän riensi heitä vastaan majan ovelta ja kumartui maahan.” Sitten hän pyysi heitä jäämään, sanoen: ”Herrani, jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, älä mene palvelijasi ohitse.” Hän antoi myös ohjeet valmistaa heille parasta ruokaa ja kohdella heitä parhaalla mahdollisella tavalla. Hän ymmärsi sisimmässään, että Jumala aikoi tehdä jotakin. Hän tarttui tilaisuuteen, ei puolisydämisesti, vaan täydellä sydämellä ja hänen tekonsa palkittiin ylitsevuotavasti. ”Minä palaan luoksesi tulevana vuonna tähän aikaan, ja katso vaimollasi Saaralla on silloin oleva poika.”

Voimme vain spekuloida, mitä olisi tapahtunut, jos hänen ”omanarvontuntonsa” ja ”päivän kuumuus” olisivat voittaneet, eikä Aabraham olisi juossut tapaamaan näitä kolmea miestä. Mutta Aabraham teki kaikkensa, jotta hän voisi palvella heitä parhaalla mahdollisella tavalla omassa kodissaan. Hän ja Saara eivät edes odottaneet saavansa siunausta. Saaran ensimmäinen reaktio oli epäuskoinen nauru. Mutta Aabrahamin asenne nousta tavanomaisen yläpuolelle sai aikaan Jumalan antaman läpimurron.

Sen jälkeen, kun kolme miestä olivat tuoneet viestinsä, he lähtivät (18:16). Voin vain kuvitella, miten olisin itse reagoinut. Aabraham oli juuri saanut elämänsä parhaimman uutisen. Se muutti kaiken. Lupauksen poika oli tulossa! Hänen vaimonsa tulisi raskaaksi. Hänen kauan odottamansa kohtalo toteutuisi. Minun henkilökohtainen reaktioni olisi todennäköisesti ollut kiittää heitä ylen määrin tuosta ihmeellisestä uutisesta ja toivottaa heille hyvää matkaa. ”Tulemme ikuisesti olemaan kiitollisia!” Olisin huutanut heidän peräänsä. Sitten olisin nopeasti halannut vaimoani ja alkanut suunnittelemaan lapselle huonetta ja kehtoa. Olisimme kysyneet lääkäreiltä riskeistä, joita myöhäisellä iällä synnyttämiseen liittyy ja niin edelleen. Kohtaaminen Jumalan kanssa olisi helposti voinut päättyä tuohon hetkeen. Mutta ei Aabrahamin kohdalla.

”Aabraham kulki heidän kanssaan saattaaksensa heitä”, kerrotaan 1. Moos. 18:16. Jumalalla oli vielä muutakin varattuna Aabrahamia varten. Uskomme isä ei voinut muuta kuin pysytellä Jumalan läsnäolossa, vaikka hänen oman elämänsä läpimurto oli jo saavutettu. Jumala jatkoi puhumistaan Aabrahamille ja kertoi hänelle kaupungista, jonka synnit ja kapina olivat nousseet suuriksi. Sodoma ja Gomorra olivat tuhon partaalla. Aabrahamin päätös jatkaa Jumalan läsnäolossa olemista avasi oven ilmestykselle ja oivallukselle, joka olisi häneltä muuten voinut jäädä saamatta.

Miehet kääntyivät Aabrahamista Sodomaan päin, ”mutta Aabraham jäi vielä seisomaan Herran eteen” (jae 22). Aabraham ei halunnut päästää irti Jumalasta! Jälleen kerran minun oma reaktioni olisi voinut olla: ”Sodoma ja Gomorra? Me kaikki tiesimme, että näin tulisi käymään jonakin päivänä. Se on niin syntinen ja jumalaton kaupunki. Tämä osoittaa meille, että ihminen niittää sitä, mitä hän kylvää.” Tällaiset hengelliset ajatukset ovat liian helposti meidän huulillamme. Kuten Joona, me olisimme jopa saattaneet ottaa eturivin paikan ja katsoa, kun Jumala tuomitsee syntisen kaupungin (Joona 4:5). Se, mitä tapahtui seuraavaksi, on yksi kaikista uskaliaimmista esirukouksista Raamatussa. Näiden kuuden ”neuvotteluaskelman” avulla Aabraham yritti päästä sopimukseen Jumalan kanssa, anoen armoa Sodomalle.

”Entä jos kaupungissa on viisikymmentä vanhurskasta; aiotko hukuttaa heidät etkä säästä paikkaa siellä olevain viidenkymmenen vanhurskaan tähden?”
Ja Herra sanoi: ”Jos löydän Sodoman kaupungista viisikymmentä vanhurskasta, niin minä heidän tähtensä säästän koko paikan.”
”Entä jos viidestäkymmenestä vanhurskaasta puuttuu viisi; hävitätkö viiden tähden koko kaupungin?”
”Entä jos siellä on neljäkymmentä?”
”Entä jos siellä on kolmekymmentä?”
”Entä jos siellä on kaksikymmentä?”
”Entä jos siellä on kymmenen?”
”Niiden kymmenen tähden jätän hävittämättä”, Jumala sanoi.

Sitten voimme lukea: ”Ja Herra lähti pois, sen jälkeen kuin hän oli lakannut puhumasta Aabrahamin kanssa, ja Aabraham palasi kotiinsa” (1. Moos. 18:33). Vasta tuolloin, ei yhtään aikaisemmin, Jumala lopetti keskustelunsa Aabrahamin kanssa. Keskustelu olisi voinut päättyä paljon aikaisemmin, mutta Aabrahamin asenne ja lähestymistapa pitivät hänet syvässä yhteydessä Jumalan kanssa. Se oli keskustelu, joka ei muuttanut vain hänen omaa kohtaloaan, vaan lähes säästi kaksi kokonaista kaupunkia.


Tässä muutamia tämän kertomuksen opetuksia, jotka haluan jättää sinulle:

1.  Kuten Aabrahamilla oli, kehitä itsellesi sellainen hengellinen asenne, joka janoaa enemmän Jumalaa, ja joka iästäsi, asemastasi tai vaikeista tilanteistasi (”päivän kuumuus”) riippumatta saa sinut juoksemaan kohti Jumalaa ja anomaan Hänen läsnäoloaan. Hyvä tapa aloittaa tämä uusi vuosi on arvioida omaa hengellistä nälkääsi Jumalan puoleen. Jos olet menettänyt nälkäsi Jumalan puoleen, pyydä Häntä auttamaan sinua uudistamaan ensirakkautesi Häneen (Ilm. 2:4).

2.  Älä tyydy niihin siunauksiin, joita olet jo saanut. Jumalan kanssa voit aina saada enemmän. Hänen varastonsa eivät koskaan tyhjene. Sen jälkeen, kun Aabraham oli saanut tuon ihmeellisen lupauksen, hän jatkoi keskusteluaan Jumalan kanssa. Sen jälkeen, kun israelilaiset olivat valloittaneet maan, Jumala ilmoitti, että Hän voisi laajentaa heidän aluettaan lisää (5. Moos. 12:20). Kun olet saavuttanut voiton, kysy Jumalalta, minne Hän haluaa johdattaa sinut seuraavaksi. Kuningas Jooaksen arkuus, hänen kyvyttömyytensä iskeä maata useammin esti häntä saavuttamasta lopullista voittoa Israelille (2. Kun. 13:19). Astu tähän uuteen vuoteen pyytämällä Jumalaa saavuttamaan Hänen täydelliset tarkoituksensa sinun elämääsi varten. Älä tule tyytyväiseksi liian aikaisin.

3.  Kun on kyseessä sinun kaupunkisi tai maasi, älä koskaan luovuta! Jos näet maasi olevan matkalla kohti tuomiota, kysy, jos siellä olisi 50 vanhurskasta, ano Jumalalta armoa ja rukoile tilanteeseen muutosta. Rukouksen puute Hänen kansansa keskellä voi hämmästyttää Jumalaa. Jesaja 59:15−16 osoittaa, että kansa voi vapautua, jos sen puolesta rukoillaan. Tee siitä päämäärä myös omaan elämääsi, että alat entistä tarkemmin rukoilla oman maasi puolesta. Jos et tällä hetkellä kuulu mihinkään rukousryhmään, tee siitä tavoite tälle vuodelle, että kokoat muutamia ystäviäsi rukoilemaan kanssasi kerran viikossa tai kerran kuukaudessa. Teidän rukouksillanne tulee olemaan merkitystä.

4.  Rukoile Israelin puolesta enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Israel todella tarvitsee rukouksiamme! Israelin nykyhistoriassa ei koskaan aikaisemmin ole ollut tällaista tilannetta, jossa poliittinen tilanne olisi ollut näin sekaisin. Valtio on ajautunut umpikujaan ja monet pelkäävät, että edes kolmannet vaalit eivät vielä tuo ratkaisua. Pyydä Jumalaa puuttumaan tilanteeseen, jotta Israel saisi selkeän suunnan itselleen. Pyydä, että Jumalan valitsema mies astuisi valtaan hallitsemaan Israelia oikeudenmukaisesti ja oikeamielisesti.

5.  Muistathan myös ICEJ:tä säännöllisesti rukouksissasi. Tiedämme olevamme riippuvaisia teidän rukouksistanne ja tarvitsemme sinunlaisia esirukoilijoita kantamaan meitä rukouksissa. Uskomme, että Jumala tekee jotakin uutta ja jännittävää kristillisessä suurlähetystössä, mutta tarvitsemme sinun rukouksiasi enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Kristuksessa, meidän suuressa toivossamme,

Jürgen Bühler
ICEJ:n presidentti



Seuraavan maailmanlaajuisen Jesaja 62 -rukouskampanjan rukous- ja paastopäivä on keskiviikkona 8. tammikuuta. Liitythän joukkoomme! Voit tilata rukouskirjeen ja rukousaiheet sähköpostiisi tästä.



Kiitos, että rukoilet kanssamme!